Kam až mě nohy donesou...

... o vášni k běhání, o ultramarathonu, o přírodě a snad trochu i o lidech - sobě i jiným pro radost.

úterý, ledna 31, 2012

Čekání na sníh v Havaně


Moje rodicovska dovolena dneskem konci. Tedy spise jeji prvni kolo, druhe bude nasledovat koncem kvetna a v cervnu. Jako cerstve dvojnasobny tata a jako bezec s Leadvillskymi ambicemi vidim prosinec a leden samozrejme uplne jinak. Dominantnim aspektem obou perspektiv je ale cekani. Co bude … dnes, zitra, pozitri, za tyden, za mesic ?
Lezicimu Stinu se na svet prilis nechtelo. Aby ne, jeste jsem nemel podlahu v zimni zahrade, kterou pani D. vyhlasila za svou budouci materskou zakladnu. Breptajiciho Stina jsme kdysi take museli na svet tahat nasilim. Podle jiste studie danskych vedcu za to mohou otcovy geny. Hmmm … nevim, nevim … v nasem pripade to asi bude opacne, ale taktne pomlcim kdo z nas dvou hraje s oblibou na dobre utajene housle.
Neni tezke si domyslet, ze moje prosincova i lednova kilometraz neni prilis vysoka. V klidu jsem cekal na svou prilezitost, ktera ale nikdy poradne neprisla. Z porodnice nas pustili sice jiz po 24 hodinach, ale nasledne zotaveni neprobihalo zrovna nejrychleji a kdyz uz se zdalo, ze by preci jen kolem poledniho, kdy vsichni poctive hnipaji, se dala usetrit hodinka a vyrazit ven, prisly horecky ctyricitky. Doktorka, antibiotika, do postele a pak kojit jako o zivot. Za dva dny vse v normalu, za ctyri opet na ctyriceti. A jeste k tomu mi dosly boty …
Za svou bezeckou “karieru” jsem probehal snad uz pres dvacet paru bot. Standardne mivam tak dvoje troje “zive” boty, ktere stridam podle terenu, pripadnych zraneni, nebo proste podle toho jak jsou zasrany od blata. Jeste prosinec jsem zacinal se tremi pary solidne ojetych, ale stale spolehlivych oblibenych spuntovek CrossLite od LaSportivy. Jenze snih, zvlaste ten premrzly a hluboky, zivotnost zkracuje na petinu. To neni prilis prekvapive, zkuste petkrat sestkrat zaborit holou ruku do snehu skrze ledovou krustu. Brzy bude od krve. Rozedrane boty na snehu ale moc nevadi. Horsi to je kdyz zacne tat, a na stezce se zase objevi kameny. Nalez tech mensich, zhruba velikosti tresni, je obvykle spolehlivou znamkou, ze je v bote dira aspon na ctyri prsty. Do tydne byl v cudu i druhy par. Nastesti u kazdeho paru byla vetsi dira na jine bote. A tak jsem vzal levou z prvniho a pravou z druheho … a po  dalsim tydnu uz jsem nemel nic. Boty dosly … a pak ty horecky, ale to uz bych se opakoval.
Neplanovane, kupodivu vsak se stoickym klidem, prijimam nabidnuty cas k sebereflexi a snazim se si trochu urovnat, kterym smerem se moje behani ubira. Zacatkem prosince pri snehovych bourich, a pak mezi svatky a porodem se mi darilo pravidlene vybehnout. Sice nikam daleko, ale obtiznosti jsem nesetril. V praci jsem si v pul metrovem snehu prorazil vlastni stezku. V lete tu chodi 20-30 lidi denne, v zime jsem byl za dva tydny jediny. Poprve jsem “dal” pet a pul kilometru za 50 minut … technicky to ale porad byl beh.  Tehdy jsem se skutecne bal omrzlin a zabalil to uz po tech peti kilometrech. Kdyz se omrzliny nekonaly, prorazil jsem druhy den dalsi usek coz uz dalo solidnich 8.5km. Po tydnu jsem si vydupal takovy prikop, ze mi ani ty ponozky nestacily primrzat k botam a cas jsem stlacil temer pod hodinu i na te prodlouzene trase … a snih mne zacal opravdu bavit.
Kdyz se clovek konstantne bori po kotniky, ktere navic pokazde ujizdeji jinym smerem, jde o velmi intenzivni silovy trenink. Zda se, ze bezite do kopce i po rovince. A zacina to byt znat. Na tech nekolika ojedinelych delsich bezich se mi darilo vybihat krpaly ktere jsem tradicne chodil, v terenu kteremu jsem se drive vyhybal obloukem se mi libi a na silnici uz si troufnu jedine autem. Ta pozvolna transformace je vubec zajima. Prechod z Michiganu, kde silnice byly tak rovne, ze se podle nich kalibrovaly vodovahy, do vysokohorske pouste s nedostatkem kysliku a stezek ci silnic se sklonem mensim nez 10% byl pomerne frustrujici. Hlavne psychicky. Nebylo jednoduche se vyrovnat se skokovym poklesem rychlosti o 20-30% na rovince, nemluve o tech deseti minutovych kilometrech vysoko po hrebenech.
O dva roky pozdeji si ale v obtiznem terenu libuji. Cim horsi tim lepsi. Zadne tempo neni dost pomale, zadny kopec prilis prudky. Uz beham vsechny, vetsinu i smerem dolu. Zacina se ve mne navic rodit i takovy mensi pobihac. Zatim jen vyckava az napadne snih v Havane a stale brousi ty stejne trasy. S oblibou si uz ale prohlizi hornaty obzor, zvlaste kdyz se vracime odnekud z daleka a kontury vsech Jemezskych velikanu jsou jednolite oramovany paprsky zapadajiciho slunce. Cerro Grande, Pajarito, Caballo, Chicoma … jen tam, kudy by chtel bezet nevedou zadne stezky … 

P.S.
Marconi: “Strhl jste mi telegrafni draty!”
Cimrman: “Zkuste to bez dratu, mily Marconi.”

11 Comments:

At 31. 1. 2012 21:00:00, Blogger 12HonzaDe said...

Mas muj obdiv... Vzpominam, kdyz se narodil syn (v US, v PA), tak se narodil v porodnici (dle nasi pojistky) -- tedy v Birth Center -- a tam to bylo tak, ze do 24 hodin jsme museli opustit porodnici. Vlastne prijeli jsme dopoledne, narodil se v poledne a navecer tehoz dne asi po 6 hodinach jsme byli doma a ja spal/nespal prvni noc se synem, hlidal ho jestli dycha:) a tak, drzel se me za prst..:)
Jjo, to jsou paradoxy, kdyz ho ted vidim habana, jak mi rika "mysko" a ma nohu o 4 cisla vetsi nez ja:).
Hlavne, ze to mas dobre srovnany v hlave, to je potreba... Zbytek se IMHO porovna nejsnaze, aspon u me to tak vzdycky bylo.. At se dari!!! 12:)

 
At 31. 1. 2012 22:26:00, Blogger Kopretina said...

Aneb když není cesta, tak ji udělám, vlastně jseš takový ledo(tedy sněho)borec:-).
Co bych dala za tvou lednovou kilometráž:-))), ale jinak ...jsou prostě priority,kdy si musíme vybrat, a tyhle okamžiky s dětmi, jako rodina,jsou jedinečný,tak ať se ti to podaří všechno skloubit.

 
At 1. 2. 2012 7:32:00, Blogger Running Shadow said...

@12Honza - ten vnitrni bezecky klid u sebe pozoruji teprve nekdy od lonska. Uplne nemam rozmysleno co se stalo, neb driv jsem vysiloval a byl jak na trni kdyz jsem nemohl behat. Myslim ale, ze velky podil na tom maji chlapici jako ty. Je zrejme, ze nemam kam spechat. Muzu si klidne pockat az deti vyrostou, mozna budou uz i na skole, a ja si to zacnu do prace snerovat dvousmerne a tesne pred padesatkou prekonam vsechny svoje osobaky z doby kdy mi bylo trochu nad tricet. Od 5K po 100M ;) ... vubec o tom nepochybuju!
jeste k tem detem - prvni porod byl opravdu tezky ... na tu probdelou noc s prstem sevrenym malinkatou pestickou taky nikdy nezapomenu ;) ... dychani jsem tehdy radsi kontroloval u obou :)

@ Kopretina - Za leden si pripisuju 149.5km. Z meho pohledu zadny zazrak, ale vim ze krome jednoho dne kdy jsem si zapomnel doma trenyrky jsem vyuzil kazde prilezitosti co se naskytla. Kazdou hodinu ve snehu kompenzuje jedna hodina ve sprse/vane skucic bolesti pri rozmrazovani dolnich koncetin. Leadville si za tohle ale asi nekoupim. To ale nic nemeni na faktu, ze se tesim az tam budu sazet jednu tristovku za druhou ... jako Honza c.12 ;)

P.S. kdyby to nekoho zajimalo, vybrana kilometraz z poslednich let :)

unor 08 - 90km
brezen 08 - 55km
prosinec 08 - 65km
leden 09 - 53km
duben 09 - 68km
kveten 09 - 19km
rijen 09 - 37km
listopad 09 - 0km (!!)
prosinec 09 - 64km
cerven 11 - 119km
listopad 11 - 85km

 
At 1. 2. 2012 8:35:00, Blogger ll said...

Je videt ze ses ted do toho běhání pořádně obul :) Tebe bude asi levnější živit než obouvat :))
A vubec bych se nedivil že až bude snih takovej že nepujdu ušlapat cestu tak si vykopes tunel :)) tak ať se daří :)

 
At 1. 2. 2012 11:13:00, Blogger Machy said...

Naprostý souhlas s komentářem RS výše. Taky's mě Honzo č.12 uklidnil, že není kam spěchat. Až jsem se možná v tom běhání přesunul do skoro až takové psychické roviny :)

Leden: 3km :)

 
At 1. 2. 2012 14:34:00, Anonymous Anonymní said...

chlapci, chlapci...:)
snazim se ziskat potrebnou dusevni rovnovahu, neb jsem v mrazech ziskal povoleni na behat 1hodinu:), uz jsem to v utery hned vyzkousel:). byl jsem nervozni, jak to udelam, ale uz mam plan;), modri uz vedi...
mej se fajn, HH

 
At 1. 2. 2012 17:23:00, Blogger 1bubobubo said...

150km ve sněhu – mě to připadá hodně dobrý! V součtu s rodičovskou "dovolenou" je to velice dobrý základ na zodolnění jak fyzicky tak psychicky. Tak že ti přeji, abys měl i nadále nejen radost z rodinného života ale i z běhání až pobíhání a také ze závodů.

 
At 1. 2. 2012 18:51:00, Blogger Running Shadow said...

@ll - tunely bych asi nekopal, ale konecne by me to donutilo koupit si sneznice. Pry se na nich da behat taky :)

@Machy - pockej az v unoru ten leden prekonas :) ... to bude raodsti. Na druhou stranu bych mel asi dost velkou depresi kdyby si to nepovedlo :)

@bubo - ja ted hlavne trenuju nevyspalost. Na zpatecni ceste do Ledville se to bude hodit. Jen si musim dat pozor, abych v tom mirne halucinacnim opojeni nechtel zacit prebalovat bezce odpocivajici podel trati :)

 
At 2. 2. 2012 0:15:00, Anonymous Anonymní said...

koukam, ze zpitomnely z londyna a z nebehani:) se podepisuji svymi civilnimi inicialami HH... po absolvovani akce ve zdejsim parlamentu uz me snad nic neprekvaoi:).
Dostala me jedna hlaska, ze ja jako temer 50 se uz nemujzu zlepsit ve svych bezeckych casech... nikdy mi o to neslo, ale fakt se pokusim ten 1/2 maraton bezet rychleji nez loni, protoze nesnasim definitivni soudy a clovek by mel verit v nemoznosti, protoze je to krasny...
ty se nijak nedrt, mas to perfektne srovnany v hlave, vis, co je pro tebe dulezity a co ne....
Vytrvat a bojovat, 12:) z londyna

 
At 2. 2. 2012 0:40:00, Blogger Running Shadow said...

@HHHonza c.12 - no pockej, kdo Ti to rekl ze po padesatce uz se neda zlepsit ? Doufam, ze sis jen omylem spatne prelozil co jsem napsal. David Coblentz, Charles Corfield a Honza c.12 - moje bezecke idoly - prakticky identicky vek, a rok od roku lepsi vykony. Charles Corfield treba loni stanovil tratovy rekord Leadville v kategorii 50+, Davidu Coblentzovi to beha lip nez kdy jindy (na Deadmanovi mi nalozil skoro tri hodiny) a o Tobe radsi pomlcim ... ty, dvojsmerko :) ... tu pulku das a neni duvod abys svuj lonsky cas nezdrtil. A za rok znovu. A pak klidne jeste jednou :) ... nebo dvakrat :)

 
At 2. 2. 2012 0:48:00, Anonymous Anonymní said...

ses milej:), tos nebyl pochopitelne ty...
obcas je uzitecny sledovat ty zasadni soudy tech vyrazne mladsich, od narozeni sportovcu, jak se divaji na starsi, tim spis treba na ty, co zacali behat po 45:). s peknym despektem:)... ale to je uzitecne, dava to spoustu energie...
na jedny strane si rikam, ze uz asi rychleji behat nebudu, ale pak si reknu, proc ne? :), kdyz me to bude bavit a potesi me to ? proc ne.. :).
navic je hezke se neomezovat tim, co si kdo o nas mysli a neco sileneho zkuist neni na skodu... doufam, ze najjdu v sobe silu zavodit:) az prijde cas:), ale ted ve chvilich mrazu, sluzebnich zahranicnich cest (s nemoznosti behat) mi to dava silu a nadeji.... kdo muze vedet, jak my starici jsme odhodlani? Jen mi sami!:) nebo nasi stejne sileni kamaradi:). at se dari!!!!
hlavne neprebal ultra milose, to by mi nezapomnel:). msf! 12:)

 

Okomentovat

<< Home