Kam až mě nohy donesou...

... o vášni k běhání, o ultramarathonu, o přírodě a snad trochu i o lidech - sobě i jiným pro radost.

středa, prosince 07, 2011

Tlusté zadky v poušti se mnou a beze mne

Deadmanem mi skoncila letosni sezona. Puvodne jsem ji nechtel zabalit tak brzy, jeste jsem mel v planu ucast na druhem rocniku mensi neformalni akce volne prelozene jako "Tluste zadky v pousti". S rostouci komercializaci ultra a s tim spojenymi naklady na zavodeni se se stejnou dynamikou rozviji paralelni, lec filosoficky a logisticky zcela opacny trend - tzv. "Fat Ass" zavody, tedy zavody "tlustych zadku". Myslim, ze ta tradice zacala nekdy pred par lety, mozna je to deset i vic, a snad to bylo nekdy tesne po Novem roce. Nekdo svolal "neformalni ultra zavod" pod heslem "zadna organizace, zadne znaceni, zadne obcerstveni, zadne ceny, zadne poplatky a zadne narikani" proste aby si lidi vybehali ta svoje nakynuta pozadi a trochu se pritom socializovali. A ono se to ujalo, a FA zavody se roji v Americe jako houby po desti. U nas to zacalo loni zavodem "White Mesa FA 50K". Organizoval to Jim Breyfogle - nas stary znamy reditel Deadmana - coz mne melo hned dojit, ze v podobnem duchu jako Deadman neni 50 mil ale asi o ctyri vice, tak i 50km "Bile mesy" se ukazalo byti o ctrnact kilaku delsi, coz jsem se ja dozvedel az asi 6 hodin po startu a asi neco malo pres hodinu pred dobehem do cile. 
Bezi se na paradnich utesech mensi prirodni rezervace zvane Bila Mesa, podle geologickeho podlozi, jez tvori hlavne vapenec bily a jemny jako sadra, i kdyz velka cast je zbarvena i do ruda, ci do okrove zlute. Na par mistech vyveraji male termalni prameny, z nichz se v rannim chladu cudi jako v pekle - no cele misto je pomerne desolatni, ze lide rikaji ze sem jezdi certi z pekla na dovolenou. Beh samotny je pak slozen ze ctyr okruhu (kazdy cca 13.5km) ve smeru automaticky pracky, (washing machine cycle) tedy jednou po smeru hodinek, pak proti, pak zase po smeru, pak zase proti, diky cemuz neustale potkavate vsechny ostatni ucastniky a muzete se seznamovat, ci kontrolovat konkurenci. Po tech ctyrech okruzich jeste nasleduje "bonusovy" beh tam a zpet po centralnim hrebeni, coz zahrnuje i pomerne solidni horolezeckou vlozku. Muj lonsky celkovy cas 7:26 hovori sam za sebe.
V praxi to pak vypada tak, ze se sejdem v osm rano na parkovisti, a kdyz se nikdo dalsich deset minut neukaze tak schovame blok a tuzku pod jedno auto a spolecne vyrazime. Kazdy za sebe, po dobehnuti okruhu zapisem svuj cas do bloku, auta slouzi jako giganticke dropbagy, muzem tedy doplnit vodu, jidlo, prezout boty a vyrazit do dalsiho kola. Po ctvrtem kole je o poradi jiz prakticky rozhodnuto, Jim pod auto schova "cenu" pro viteze, aby ten kdo bude v cili nejdrive si ji mohl vyzvednout a necekat na ostatni.
Diky "neorganizovanosti" ma kazdy moznost bezet jen tolik okruhu kolik se mu zlibi. Ty ctyri vetsinou staci aby toho meli vsichni plne brejle, a malokdo si troufne i na ten posledni kus. Loni jsme plnou trasu dobehli jen dva. Jim dobehl druhy, a ja predposledni :)
Letos jsem se tesil jak malej kluk, preci jen "vitezstvi" v absolutnim poradi se nepostesti obhajovat kazdy den. Bohuzel, dva dny pred - klasika - rymicka, kaslicek, teplutka - jeste vecer pred to vypadalo nadejne, poctive jsem si pripravil vsechny veci, natridil a rozpocital oblibene gumove medvidky, precliky, iontak do lahvi v presvedceni, ze si z Deadmana privazim solidni formu. Bohuzel v noci slo vse opet do kopru. Rano jsem jeste vstal podle budika, zacal se prevlikat, uvaril si kafe a nasnidal se, jen abych pak s batohem na zadech stal pred garazi pet minut jak uplnej trouba ... nez jsem se zase otocil, prevlik zpatky do pyzama a dosoural se do postele. 
Az pozdeji se ukazalo ze to rozhodnuti bylo spravne, po par taktickych ustupech se bacili poschovavali na pruduskach, ze jsem za listopad nakonec ani neprekrocil stovku. Ted kdyz vim jak letosni "Zadky v pousti" dopadly mne to ale o to vice mrzi. Jim Breyfogle byl jediny kdo si troufl na plnou trasu a dal ji za solidnich 6:35. Mohl jsem byt druhy, coz by take vubec nebylo spatne ... :) ... snad na presrok ...

7 Comments:

At 8. 12. 2011 2:52:00, Blogger 1bubobubo said...

Dobré rozhodnutí moudrého muže :-)Lepší býti do další sezóny Healthyman než deadman.

 
At 8. 12. 2011 8:45:00, Blogger ll said...

Někdy je těžši rozhodnutí udělat krok vzad ale pokud pak mužu udělat tři kroky vpřed tak bylo určitě správné.
Ty zavody jsou slušna inspirace a u nás zatím pole neorané :))

 
At 8. 12. 2011 11:36:00, Blogger ju said...

Kašlíček, rýmička a teplůtka, to položí každého správného chlapa. A běh ve směru automatické pračky je geniální myšlenka ... tak mě napadá, jak by asi vypadal závod ve směru Brownova pohybu částic.

 
At 9. 12. 2011 19:47:00, Blogger Machy said...

To je skromnosti na světě. Příště můžeš ve dvou účastnících říct, že jsi skončil skoro poslední :)

 
At 9. 12. 2011 21:12:00, Blogger Running Shadow said...

@Machy - tak specialne pro tebe se teda budu vytahovat :) ... protoze nas tehdy odstartovalo dokonce asi 13 nebo 14. Tempo mi prislo nejak pomale a asi po pul kilometru jsem sel do vedeni. Chapes to? ... poprve v zivote jsem byl na prvnim miste !!! ... i kdyz prozatim jen prubezne. Adrenalin uplne kdovi kde, chtel jsem si to uzit, myslel jsem, ze me urcite nekdo do par minut predebehne. Jenze naopak se mi darilo zvysovat postupne naskok. Myslel jsem, ze vsichni bezime tech 50K, ale po kazdem kole nekdo odpadl. Uz nas zustalo jen asi 5 kdyz jsem vbihal do posledniho kola, tehdy jsem, se dozvedel, ze po ctyrech kolech uz to je kolem 55km, a s tou posledni etapou to vyjde asi na 64. Rekl jsem si ze to dam, ze to proste uz musim dotahnout vitezne do konce (mel jsem naskok asi 25minut). Az pozdeji jsem zjistil ze dalsi tri to po tech ctyrech kolech zabalili. Jim se tehdy nakonec rozhodl to klasifikovat jako dva zavody, jeden na 64km se dvema ucastniky a jeden na 50km se tremi :)

 
At 11. 12. 2011 21:35:00, Blogger 12HonzaDe said...

Cetl jsem pres mobil a bavil se.. Jednak mas naprosto osobity styl [skoda ze to ve fyzice neumim tak ocenit:)] a jednak me dostava tvuj smysl pro humor a pritomna pokora, kterou ja obdivuju. Proste takove to ceske - nepos.at se z toho ale ani ze sebe!:)
Drzim palce, odpocin, dopln materialy do behaci knihy a na dalsi sezonu.. MSF! 12:)

 
At 13. 12. 2011 21:38:00, Blogger Kopretina said...

Tak hlavně že už jsi zdravý: Listopadové bacily jsou nevyzpytatelné :-).

 

Okomentovat

<< Home