Kam až mě nohy donesou...

... o vášni k běhání, o ultramarathonu, o přírodě a snad trochu i o lidech - sobě i jiným pro radost.

úterý, března 06, 2007

Chaotický únor a trocha (snad) užitečné sebereflexe


I kdyz byl unor pomerne kratkym mesicem, byl pro mne na bezecke udalosti pomerne bohaty. Nevim, jestli mam dodat "bohuzel", ci "bohudik"... asi zavisi na uhlu pohledu, ambicich a mire umirnene sebereflexe. Preci jen jsem si stanovil pro pocatecni rozbehani po pulrocni pauze velmi narocny program, tedy behat 6krat tydne minimalne 9km s tim, ze nedelni beh se bude prodluzovat. Tempo jsem nechtel nijak hrotit, ale zcela zamerne jsem chtel hned od pocatku tocit vetsi kilometry, neb zimni zasoby podkozniho tuku dosahovaly jiz alarmujici tloustky. V pulce ledna zacinal moje behaci vaha na 198 librach a musim priznat sve zdeseni kdyz na zacatku unora i pres dost solidni behani vystoupala dokonce na 202 liber. Pred totalni panikou mne zachranila zasvecena ujisteni Milose Skorpila, i kdyz puvodne adresovane v poradne nejakemu jinemu zoufalci, ze pri zacatku behani muze hmotnost prechodne i stoupnout tim, ze aktivovane svalstvo zacne rust a zadrzovat vice vody (alespon tak nejak jsem si to vylozil). Dukazem toho bylo, ze i pres narustajici vahu jsme byl schopen (zatim jen obcas) stahnout pasek u kalhot o jednu dirku. A tak jsem si rikal "Vydrzat, priatelja, vydrzat !!" ... a skutecne ... nejdrive pozvolna, a nyni s akcelerujici rychlosti se posouvaji dirky nejen na pasku, ale i digitalni cislice na vaze. Pasek je stazen o dve az tri dirky v zavislosti na denni dobe a dnesni vazeni za standartnich ranninch podminek ukazalo 192 liber !Ale zpet k behani ... musim si priznat, ze tech 6 dni a minimalnich 6x9 = 54km tydne je opravdu moc, a proste na to v tuhle chvili nemam. Sice to je jakysi ideal ktereho se snazim bezecky dosahnout, ale z poslednich 8 bezeckych tydnu jsem plny pocet behacich dni zaznamenal pouze trikrat. Vetsinou beham 4-5krat tydne. Nevim jak moc jsou ruzne omluvy a vymluvy adekvatni, nekdy to jsou problemy se zady, jindy zanet v krku, ale casto tez podezrele bolesti v oblasti prave achylovky nebo paty, ale celkove si myslim, ze proste moje telo protestuje proti prehnane zatezi. Vetsinou se ale po jednom, nejvice dvou dnech, oklepe a chce se mu opet behat. A to je dobre, protoze to pak jde skoro samo. Ale take si tak nejak myslim, ze to moje "ulejvani" me zatim uchranilo pred zranenimi, vetsinou to v serii nekolika dni dotahnu tak, ze uz-uz se zacne nejaka zakerna cast tela chystat jak me podrazi, ale nastesti se mi to nahrazenim ranniho behu perinovou terapii (aneb "zachumlej se co muzes") podari odvratit.Neni tedy zadne prekvapeni, ze za unor jsem nabehal jen 194km a dvoustovka mi unikla v poslednich dvou dnech, kdy mne odradil nabeh na slusnou anginu. Na druhou stranu se mi ale v pulce unora podarilo zabehnout docela solidne prvnich 5 zavodnich kilometru, tempo behy v prostred tydne se neustale zrychluji a navic minuly tyden jsem se behem jedineho behu doplahocil az na znacku 25km. Takze zatim dobry. Hlavnim ukolem pro brezen je tedy ustalit ponekud rozharany behaci rytmus. Myslim, ze neni nutne nejak markantneji prodluzovat nedelni dlouhy beh, ci vice tlacit pri tempo bezich, spise by to chtelo zacelit diry v treninkovem kalendari, kam si pokazde kdyz neplanovane nevybehnu dopisu smutne "UOFF", tedy "unscheduled off". V unoru takovychto dnu bylo 7, za brezen uz je tam jeden bohuzel take.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home